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International Coordination, Crisis Exit and the G20

Bruno Cabrillac ** Directeur général adjoint des statistiques, de l'économie et de l'international, Banque de France. Contact : bruno.cabrillac@banque-france.fr.
Pierre Jaillet Directeur général, Banque de France. Contact : pierre.jaillet@banque-france.fr.


The G20 has played a key role in the international coordination of economic policies during the first phases of the crisis. On one hand, the magnitude of the crisis has aligned the preferences of the main economies and on the other hand, the international community has quickly found a relevant forum of cooperation: the G20 whose way of functioning by consensus, inclusion of the main emerging economies and the highest level of representation made it suited to the stakes.

For crisis exit as in normal times, the background of international cooperation is less favorable, as the structural differences inside the G20 generate automatically a misalignment of preferences. In addition, as a legacy of the crisis, the room of maneuver of budgetary policies is also very different.

However, this embryo of international coordination generated by the crisis could survive as (1) there is a demand by the markets and also the people, (2) the holistic approach of the G20, combining macroeconomic coordination, strengthening of the international monetary system and financial regulation reform can facilitate global compromises and (3) the formalization of the coordination within the G20 (“Framework for growth”).


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Footnotes

Les opinions exprimées dans cet article ne reflètent pas nécessairement les positions de la Banque de France et de l’Eurosystème.Les auteurs remercient Christian Pfister et Frédéric Lambert pour leur relecture attentive.

1   À l’exception de la crise liée à l’éclatement de la bulle Internet en 2001.

2   Bien que plus explicite, le communiqué de Londres traduit également ces réticences en mentionnant une action allant dans la même direction, plutôt que coopérative (cf. supra).

3   S’agissant de la conception et la mise en œuvre de la réforme de l’architecture financière internationale, le partage des responsabilités entre les instances internationales, en particulier le G20 et le FMI, apparaît encore aujourd’hui très évolutif. Certains auteurs, comme, par exemple, Barry Eichengreen (2009), préconisent une réforme en profondeur du FMI comme préalable à l’attribution de nouveaux pouvoirs de recommandation et de sanction. D’autres, comme Camdessus et al. (2011) ou Bénassy-Quéré et Pisani-Ferry (2011), recommandent un renforcement des prérogatives internationales partagées entre le G20 et le FMI.


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