Indian Growth: A Review of the Macroeconomic Challenges

Christophe Cottet

The GDP growth acceleration has constituted an essential feature of Indian economic history of the last four decades. However, the slowdown of the Indian economy from early 2010 onwards raises questions on the country’s capacity to sustain levels of growth closed to those recorded before the international economic crisis. We here propose a quick review of macroeconomic challenges that Indian economy has to face.

The analysis of macroeconomic vulnerabilities of growth appears satisfactory on the whole. Low level of external debt, high level of official foreign exchange reserves, and the stability of the banking system are especially reassuring. However, the country’s ability to keep the investment rate growing will probably be an important determinant of country’s future economic growth. In this respect, the low level of government resources and limited access to long-term resources could be real constraints. Moreover, the demographic window of opportunity from which India could benefit in the next 20 years, requires that the country create sufficient jobs. One must hence keep in mind that maintaining high levels of growth in the future could turn out to be more challenging than in the past.

Économiste, Division analyse macroéconomique et risque-pays, Agence française de développement (AFD).

1   Kohli (2006, p. 1362) insiste sur les multiples facteurs à l’origine de cette évolution précipitée des réformes et en particulier l’effondrement de l’Union soviétique qui fournissait d’importants volumes d’armement sans contrepartie en devises, le besoin de plus en plus impérieux de nouvelles sources de financement pour le secteur privé et enfin l’amélioration de la productivité des entreprises indiennes au cours des années 1980 qui rendait plus acceptable l’ouverture internationale.

2   Cette règle ne s’applique que dans la mesure où les États ont emprunté à l’État central. Puisque l’ensemble des États fédérés sont débiteurs à l’égard du gouvernement central, ce dernier dispose donc théoriquement d’un moyen de contrôle important de l’endettement des États fédérés.

3   Il s’agit là essentiellement d’entreprises de sous-traitance de services informatiques ou back-office dont l’émergence a été facilitée par l’apparition d’Internet ainsi que par des politiques de soutien public (création d’écoles, franchise de droits d’importations…) ou privé (organisation du secteur au travers de l’association professionnelle NASSCOM – National Association of Software and Services Companies).

4   Calculs de l’auteur d’après RBI (2010).