Banks: What Business Model in the Aftermath of the Crisis?

Sylvie Matherat Directeur général adjoint, Banque de France. Contact : sylvie.matherat@banque-france.fr.


The crisis that started in 2008 has not impacted the banks equally and did not reveal any optimal business model. In particular, the liquidity crisis triggered by the downward spiral of the originate-to-distribute model intensified and reached universal banks with the sovereign crisis. As a response to the crisis, public authorities developed new regulatory requirements, complemented in some countries by structural measures. These two complementary aspects have a common objective, namely to limit bankruptcy and contagion risks but also to facilitate the resolution of complex entities.

However, it is necessary to make sure that these rules does not have unintended consequences, including by reviving pre-crisis business models and activities that turned out to be unsustainable and by limiting banks' activities to an extent that would be detrimental to the economy funding. Therefore, it is essential to assess properly the cumulative impact of all the reforms related to the banking sector in order to develop a framework that would ensure at the same time risks' control and sound economy financing.


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Footnotes

1   La SFEF en France, le SoFFin en Allemagne notamment.

2   En mars 2007, Bear Stearns est reprise par JP Morgan à laquelle la Fed a prêté 30 Md$. En 2008, les agences de crédit hypothécaire Freddie Mac et Fannie Mae ont été mises sous tutelle de l'État. En 2008, AIG a subi de fortes pertes liées à des garanties sur des dérivés de créances immobilières et a échappé à la faillite grâce à un prêt de la Fed pour un montant de 85 Md$.

3   Voir Acharya et al. (2012) et Breton et al. (2012).

4   Le rapport de cette task force, publié en novembre 2012, est intitulé Global Developments in Securitization Regulation.

5   Initiatives réglementaires en cours :- les travaux du Conseil de stabilité financière en coordination avec le Comité de Bâle et l'OICV pour renforcer la réglementation des activités de shadow banking ;- les travaux ad hoc du Comité de Bâle soumis à consultation : Revisions to the Basel Securitization Framework ;- en France, le projet de modernisation du cadre législatif français de la titrisation à l'occasion de la transposition de la directive AIFM (Alternative Investment Fund Manager).

6   Les conditions d'éligibilité sont en cours d'examen.


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