The Macroeconomic Assessment of Energy Transition Policies: Difficult but Much Needed

Jean-François Ouvrard Directeur des études, Coe-Rexecode. Contact : jfouvrard@coe-rexecode.fr


The energy transition requires the implementation of various policy instruments (carbon prices, subventions, etc.) which in turn affect the macroeconomic output. For this reason, a sound macroeconomic assessment of the impact of this policy is needed. This assessment is not straightforward. First, the macroeconomic evaluation of the consequences of action versus inaction as regards climate change turns out to be very difficult. Still, macroeconomic analysts are more at ease when they try to analyze the macroeconomic consequences of certain policies compared with others. These consequences will strongly depend on the functioning of the economy, its institutions, its rigidities etc. It is thus almost an empirical question and macroeconomic models can be very useful in this respect. In the case of climate change policies, some key aspects of macroeconomic models must be emphasized, notably sound equilibrium mechanisms, an accurate description of financing capacities, or the impact of technological progress. In practice, different macroeconomic models often lead to very different evaluation of the impact of energy transition policies, which illustrate how crucial certain macroeconomic mechanisms are.


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Footnotes

1   Pour une lecture critique du rapport Stern, on pourra consulter Celestin-Urbain (2008).

2   Ou symétriquement, du côté des quantités, un marché de permis.

3   Voir, par exemple, Crassous et al. (2009).

4   Pour une discussion de ces concepts, voir notamment Chioroleu-Assouline (2001).

5   Voir notamment le rapport de la conférence des experts et de la table ronde sur la contribution Climat et Énergie présidées par Michel Rocard, ancien Premier ministre (2009).

6   Cette partie s'appuie particulièrement sur Ouvrard et Scapecchi (2014).

7   Voir, par exemple, Briard et al. (2010).

8   Et également d'effets environnementaux via les « fuites de carbone ».

9   Développé initialement par le laboratoire ERASME de l'École centrale, voir Zagamé et al. (2013).

10   Élaboré par la Direction du Trésor et l'Insee, voir Klein et Simon (2010).

11   Développé conjointement par l'Observatoire français des conjonctures économiques (OFCE) et l'Agence de l'environnement et de la maîtrise de l'énergie (ADEME), voir Callonnec et al. (2011).

12   Voir Bernard et Vielle (1998).

13   Développé au Centre international de recherche sur l'environnement et le développement (CIRED), voir Crassous et al. (2006).


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