Firm's Governance Regulation: from Self-Regulation to Co-regulation?

Sophie HARNAY * Professeur d'économie, Université de Lorraine et BETA CNRS, Faculté de droit, sciences économiques et de gestion ; EconomiX, Université Paris-Nanterre. Contact : sophie.harnay@univ-lorraine.fr.
Tatiana SACHS ** Maître de conférences en droit, IRERP, Université Paris-Nanterre. Contact : tasachs@gmail.com.Cet article reprend une partie des travaux réalisés dans le cadre du rapport L'efficacité des codes de gouvernance. Perspectives comparées et pluridisciplinaires, rédigé sous la direction de Harnay S., Sachs T. et Deckert K. pour le GIP Mission de recherche Droit et Justice (2017).

Economic analysis widely considers conventional legal production technologies (hard law), including governmental regulations, statutes, or judge-made law, as ill-suited to the legal needs of heterogenous firms and investors in the field of corporate governance regulation. By contrast, codes of corporate governance can be considered to fall within the scope of soft law. As most of them rely on self-regulation, thus ensuring that the agents to whom codes will apply are also those who have participated in their writing, they are often regarded as providing economic agents with adaptive, flexible rules of corporate governance. Another reason behind their alleged superiority is their reliance on firms' voluntary and optional compliance, based on the comply-or-explain approach. This article aims at challenging this dominant view of codes' superior efficiency to regulate corporate governance. Building on a joint approach by the legal and economic disciplines, it shows that codes imply both a risk of low quality of governance and conformist compliance by firms. Drawing on French recent regulatory reforms in the field of CSR, it argues that co-regulation may provide a promising solution to overcome both the drawbacks associated with self-regulation and regulation by external authorities in the field of corporate governance.

1   Ainsi, en France, le Code AFEP-MEDEF, émanant de l'Association française des entreprises privées, constitue le code de référence s'appliquant aux sociétés cotées. D'autres codes s'appliquent également, tels que le code de l'association Middlenext, association professionnelle exclusivement représentative des valeurs moyennes cotées, rédigé à la suite du constat de l'inadéquation des recommandations du code AFEP-MEDEF aux besoins de ce type de sociétés. Tous les codes ne sont cependant pas produits par autorégulation par des agents privés : certains codes, notamment étrangers, émanent ainsi d'autorités publiques, telles que des agences de supervision, ou d'autorités académiques, ou de comités hybrides associant agents privés et publics.

2   Pour une revue critique des instruments de mesure de l'effectivité des codes, voir la contribution détaillée de Llense (2017).

3   Voir le rapport sur le gouvernement d'entreprise de 2016.