Finance and Funding of Socially Useful Activities : a Perspective from « Located » Citizen's Finance

Pascal Glémain Maître de conférences-HDR, Université Rennes 2, LiRIS EA 7481 Univ-Rennes ; membre du Conseil scientifique international du CIRIEC, du Business Science Institute et du CERMI-CEB ULB.Contact : pascal.glemain@univ-rennes2.fr.

Citizens' Finance (solidarity-based and crowdfunding) are localized finance concerned with the local development model. They are in a cooperative dynamic with the local government (Région), but not an alternative to the public financing system. They are working with the local units of cooperative banks but try to promote new issues of local financing in order to sustain social-based utility territorial projects or projects promoting the territory building. We wish to develop, through this research paper, a critical analysis about those financial products and actors of the Citizen's Finance, both solidarity-based and crowd-based, a thought about their capability to get a return on their « autochtonous capital ». Therefore, we enlist some back and forth « theory/fieldwork » in order to have a better understanding of this citizen financial economy for financing the local development, expanding since 1980's not only in France, but in the EU and all over the world, in the Social Economy Model.

1   Placements de partage, capital-risque solidaire et fonds communs de placement comme outils, et l'Adie, France Active, les CIGALES, les clubs locaux d'épargne pour les femmes qui entreprennent (CLEFE), entre autres.

2    Nous comprenons ici par « site » le pont qui s'établit entre l'individu et la société tous deux ancrés dans un certain territoire vécu et perçu comme un lieu d'appartenance.

3   Nous considérons que ces modes de financement ne sont pas des alternatives ayant pour ambition de se substituer aux systèmes de financement locaux (souvent bancaires). Mais ce sont des systèmes de financement « autre » qui viennent les compléter ou bien couvrir les « creux bancaires » qu'ils ont générés.

4   Banques populaires Caisse d'épargne (BPCE), Crédit mutuel-CIC, Crédit agricole-LCL.

5   La participation au capital à l'entrée est de 100 euros (ticket). Ce sont des « titres participatifs » à cinq ans, avec une rémunération annuelle de 3,5 % à 4,5 %.

6   Voir le site : http://www.centre-francais-fondations.org/copy_of_news/la-fondation-de-lille-abrite-sa-premiere-fondation.