Resilience and the Price of Risk

Jérôme JEAN HAEGELI (Dr) * Économiste en chef, Groupe Swiss Re, Swiss Re Institute. Contact : jerome_haegeli@swissre.com.

The pricing of risk is a core driver of the insurance industry's effectiveness in improving system resilience. Insurers have two core functions. On the asset side, they are long-term investors, to match their duration of liabilities. With their huge asset base of about USD 30 trillion, insurers can act as capital market shock absorbers. On the liability side, insurers help households, businesses and governments protect themselves against potential financial losses arising from the occurrence of adverse events. On both sides, the pricing of risk is a key determinant of how much insurers can contribute to making society more resilient.

1   Cette même notion se vérifie à l'échelle internationale, quoique dans une mesure légèrement moindre.

2   Base de données de l'Institute of International Finance Global Debt Monitor.

3   Les CA englobent toutes les formes de capacité de (ré)assurance (1) en tant qu'investissements directs dans des risques/périls d'assurance spécifiques, (2) sur une période limitée et (3) intégralement garanties afin de fournir une sécurité aux preneurs d'assurance. Les CA incluent les instruments financiers négociables, tels que les titres assurantiels (Insurance-Linked Securities ou ILS) et les garanties contre les pertes sectorielles (Industry Loss Warranties ou ILW), mais également les transactions privées telles que les opérations de réassurance garanties (Collateralised Reinsurance ou CR) et les sidecars de réassurance.

4   Assurance dont le mécanisme de paiement est dépendant de la réalisation de deux conditions.

5   Pour plus d'informations, voir Swiss Re Institute (2018b).

6   Sur la base d'un multiplicateur d'investissement public à moyen terme de 3 :1, dans un contexte de faible croissance. Voir FMI (2014).