Sovereign Debt Restructuring: Knowing How to Navigate in Turbulent Waters

Pierre Cailleteau * Associé gérant, conseil aux gouvernements, Lazard. Contact : thomas.lambert@lazard.fr.
Thomas Lambert * Associé gérant, conseil aux gouvernements, Lazard. Contact : thomas.lambert@lazard.fr.

With the Covid-19 pandemic, public debts will reach unprecedented levels around the world, and many countries are already struggling to meet their obligations. The future of our societies will depend on the ability of governments to support such levels of debt, or, if need be, to devise appropriate strategies to reduce them. Governments are unequal in terms of debt, with some of them perfectly able to support a debt weighing almost twice the GDP when others are forced into default with significantly lower debt ratios. The actions of central banks play a very large role in explaining this phenomenon. To measure the risks of a debt crisis, other indicators are therefore more relevant than a simple measure of the stock compared to GDP. The ability to refinance debt and the weight of the interest burden on the budget are key indicators. When debt restructuring becomes inevitable, developing countries face a new landscape in which traditional players - like the Club de Paris - no longer play the leading role. It is therefore necessary to reflect on initiatives to recreate an effective international framework promoting orderly restructuring processes.

1   Cet effet anesthésiant a été théorisé par Blanchard (2019) : « Si le taux d'intérêt payé par le gouvernement est inférieur au taux de croissance, alors la contrainte budgétaire intertemporelle à laquelle est confronté le gouvernement ne tient plus. »

2   L'expression « péché originel », inventée par Barry Eichengreen, Ricardo Hausmann et Ugo Panizza, décrivait la difficulté (ou l'impossibilité) classique pour les économies non avancées d'emprunter dans leur propre devise, les exposant ainsi au risque de change.

3   Pour utiliser la terminologie du FMI, World Economic Outlook. Les économies en développement sont généralement moins intégrées dans le système financier mondial.

4   La Federal Reserve (Fed), la BCE (Banque centrale européenne), la Banque du Japon et la Banque d'Angleterre.

5   Afrique du Sud, Colombie, Pologne, dont les programmes d'achat de dette publique n'ont pas précipité une crise monétaire.

6   Entre autres, le Brésil, la Corée du Sud et le Mexique avec la Fed, la Croatie et la Bulgarie avec la BCE, l'Argentine et l'Égypte avec la Banque Populaire de Chine.